امروزه دوربین‌های مداربسته‌ای تولید می‌شوند که فناوری موتورایز (motorized) بر روی لنز آن‌ها تعبیه شده است. همچنین لنزهای موتورایزی وجود دارند که این قابلیت را دارند که به دوربین‌های مدار بسته باکس عادی متصل شوند و آن‌ها را موتورایز کنند.
حال منظور از موتورایز بودن لنز یا دوربین چیست؟
همان طور که در عکس مشاهده می‌کنید مهندسان بر روی لنز این دوربین‌ها موتور الکتریکی‌‌ای طراحی و نصب کرده‌اند که به صورت کنترل از راه دور قابلیت چرخش لنز، تنظیم فاصله کانونی، زوم و فوکوس اتوماتیک را دارد. درست بر خلاف لنزهای وری فوکال که شما باید به صورت دستی آن‌ها را تنظیم کنید.
کاربران دوربین‌های مدار بسته مجهز به فناوری موتورایز می‌توانند با استفاده از رابط وب، اپلیکیشن دوربین مداربسته بر روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و دستگاه‌های کنترل از راه دور  لنز دوربین خود را به راحتی تحت کنترل خود درآورند.

فواید لنز موتورایز

کارشناسان معتقدند اگر تعداد دوربین‌های مدار بسته نظارتی شما زیاد است، بهتر است همگی آن‌ها را از نوع موتورایز انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید بدون جا به جایی فیزیکی و تنظیمات دستی زمان‌گیر لنز دوربین‌های خود را از پشت سیستم تنظیم کنید.
• تنظیم زاویه دید لنز دوربین مدار بسته شما برای استفاده از امکانات نرم افزار دوربین مداربسته همانند تشخیص چهره و…
• فوکوس اتوماتیک برای تصویربرداری کاملا شفاف و بدون تاری دید (از آن جایی که در لنزهای وری فوکال واضح سازی (فوکوس) ممکن است به دلیل عملکرد در شرایط دمایی مختلف تغییر کند و یا تحت تاثیر لرزش‌های ناشی از وزش باد از بین برود، از این بابت کاربر با مشکلاتی مواجه خواهد بود)
• عدم نیاز به تنظیم دستی زاویه دید هنگام جابه‌جایی محل نصب دوربین
• امکان زوم اپتیکال لنز بدون نیاز به تنظیمات دستی
در نتیجه، صاحبان امر و کارشناسان به شما خریدار گرامی توصیه می‌کنند به منظور صرفه اقتصادی و کنترل آسان‌تر، ترجیحا دوربین‌هایی را انتخاب کنید که مجهز به لنزهای موتورایز باشند